3 vitaminer som kan göra dig smartare

Det finns tre ämnen som faktiskt kan göra dig smartare. De påverkar hjärnan positivt och brist på dessa ämnen kan till exempel göra att inlärningsförmågan blir sämre. Många gånger är det på lång sikt som både de positiva och negativa symptomen visar sig men det kan vara bra att tänka på att även diffusa symptom som till exempel trötthet och att man känner att hjärnan är ur form betyder kan vara brist på något ämne. Då kan det vara bra att se över matvanorna och speciellt de tre vitaminerna – ämnena som nämns nedan eftersom de hjälper hjärnan att hålla sig i form. Det finns även andra ämnen som sägs påverka hjärnans funktion. Olivolja, valnötter och spenat är livsmedel som trimmar hjärnfunktionen. För dig som vill vara alert och ha en bra hjärnfunktion även när du blir äldre är det viktigt att tänka på att problemen som bristerna kan orsaka byggs upp under lång tid. Därför bör man redan som ung se till att få i sig alla vitaminer som hjälper hjärnans funktion.

Vitamin B12

Vitamin B12 är viktigt för både hjärnan och minnesfunktionen och på lång sikt kan brist på vitaminet ge både minnesstörningar och påverka inlärningsförmågan negativt. Lång tids brist kan även ge mentala besvär och bipolära besvär. Tidiga symptom kan vara lätt depression, trötthet, öronsus och andra besvär. Misstänker du att du har brist på B12 bör du åtgärda det innan det går så långt att du får minnesstörningar och sämre inlärningsförmåga. Kött, fisk, ägg och mejeriprodukter är de främsta källorna för att få i sig B12 och en del kan behöva ta kosttillskott för att få i sig tillräckligt med B12. Musslor innehåller också mycket B12 så på dessa kan du frossa om du vill bevara dina hjärnceller. Detta är mycket viktigt att tänka på när man blir äldre.

Vitamin D

D-vitamin är nödvändigt för kroppen av flera orsaker. Bland annat nervsystemet och cellernas funktioner behöver D-vitamin för att fungera full ut. Depression och trötthet är bara en par av de symptom som kan uppkomma av brist på D-vitamin. Retlighet och fetma är också vanligt hos de som har brist på ämnet. D-vitamin är ett hormon som bildas av kolesterolen i huden när den utsätts för solljus och eftersom Sverige är solfattigt resulterar det till att brist på D-vitamin är mycket vanligt. Ett tillskott kan oftast vara nödvändigt.

Omega 3

Förutom att Omega 3 skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar kan det även göra dig smartare! Enligt en studie som har gjorts på svenska barn visar det sig att de barn som äter fisk är 6-12 procent smartare än de som inte äter. Omega 3 finns främst i fet fisk såsom lax. Studier som har gjorts på vuxna som äter fet fisk visade att de hade både bättre minne och klarade av intelligenstester snabbare än de som inte fick i sig Omega 3. För att få i sig tillräckligt bör man äta fet fisk flera gånger i veckan, annars är alternativet att ta kosttillskott. Det är fettsyrorna i fisken som förbättrar överföringen av signalsubstanser i hjärnan vilket gör att man lättare kan koncentrera sig.